امروز : شنبه - ۱۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۴

رئیس یک اتحادیه رانندگان حمل کالا در کشور معتقد است موج جدید مهاجرت این دست از رانندگان به خارج از کشور ناشی از ده‌ها عامل از جمله درآمد ناچیز رانندگان، وضعیت جاده‌های فرسوده، کامیون‌های ناایمن و حقوق بازنشستگی ناکافی است.

رئیس یک  اتحادیه رانندگان حمل کالا در کشور معتقد است موج جدید مهاجرت این دست از رانندگان به خارج از کشور ناشی از ده‌ها عامل از جمله درآمد ناچیز رانندگان، وضعیت جاده‌های فرسوده، کامیون‌های ناایمن و حقوق بازنشستگی ناکافی است.

این مطلب را فیروز خدایی رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور اعلام کرد و از از اهم این موارد به شرایط سخت معیشتی این قشر در جامعه اشاره کرد.

وی ادامه داد: ده‌ها عامل از جمله درآمد ناچیز رانندگان، وضعیت جاده‌های فرسوده، کامیون‌های ناایمن و حقوق بازنشستگی ناکافی در این امر دخیل است. درآمد راننده در ایران و یک راننده در اروپا اختلاف فاحشی دارد. به دلیل همین درآمد بهتر، افرادی که شرایط مهاجرت را پیدا می‌کنند، قطعاً این کار را انجام می‌دهند. درآمد ماهیانه یک راننده که مالک نیست در ایران بسته به نوع ماشین (خاور، تریلی، برون مرزی، درون مرزی، ...) متغییر است، اما درآمد متوسط یک راننده در کشور ما نهایتاً ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان است. این حقوق هم با در نظر گرفتن این مسئله است که برخی رانندگان گاهاً یک ماه هم به منزل خود نمی‌روند یا در لب مرز یک هفته خواب و انتظار ماشین وجود دارد.

از سوی دیگر به نوشته آفتاب نیوز رانندگانی که موفق به مهاجرت شده‌اند، معمولاً تجربیات روزانه خود از جمله مقایسه کامیون‌های پیشرفته و پر امکانات کشور مقصد با کامیون‌های فرسوده ایران، حقوق و مزایا و نظایر این را با همکاران خود در ایران به اشتراک می‌گذارند، این‌گونه پست‌ها از جمله محتوا‌های بسیار پربازدید محسوب می‌شود، رضا یکی از این رانندگان است که در سن ۴۸ سالگی به هیوستون تگزاس مهاجرت کرده است، او با بغض از همکاران راننده‌اش در ایران می‌خواست که: «به زن و بچه‌شان رحم کنند و هر چه زودتر حتماً مهاجرت کنند!».

این درحالی است یکی از شرکت‌های آموزش نحوه مهاجرت به رانندگان نیز اظهار کرد همه کلاس‌های آموزشی توجهیی آنها در این زمینه تکمیل شده  شده است و اولین فرصت خالی برای ثبت نام دو ماه آینده است .

بنا به داده های سایت آماری indeed ، میانگین حقوق یک راننده حرفه‌ای پایه یک کامیون در آمریکا برای یک هفته در سال ۲۰۲۳ را ۱۸۸۲ دلار است که البته  این مبلغ بسته به سابقه راننده، طولانی بودن مسیرها، سختی کار و شرایط دیگر در هفته تا ۳۶۹۲ دلار نیز قابل افزایش است. در واقع ماهیانه میانگین راننده حرفه‌ای پایه یک از ۷۵۲۸ دلار تا ۱۴ هزار و ۷۶۸ دلار در نوسان است. برابر ریالی این مبلغ ۳۸۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان است.

 البته این وب‌سایت اشاره کرده است که حقوق رانندگان با کار سهل‌تر، سوابق کمتر و شرایط حرفه‌ای نازل‌تر می‌تواند کمتر از این و در کمترین حد خود تا هفته‌ای ۹۶۰ دلار نیز تنزل داشته باشد. رانندگان کامیون در این کشور همچنین از مزایای مانند حقوق بازنشستگی مکفی برخوردار هستند و در صورت از کار افتادگی در اثر کار یا ابتلاء به بیماری‌های مانند کمر درد مزمن خسارت قابل توجه‌ای دریافت می‌کنند. در این کشور اتحادیه‌های کامیون قدرتمندی وجود دارد که در انتخابات نقشی تعیین‌کننده دارند، این اتحادیه‌ها در دعوای بین کارگران و کارفرما برای رانندگان کامیون، وکیل و دیگر خدمات مشاوره ارائه می‌کنند و هر از گاهی نیز برای افزایش سطح دستمزد اعتصابات یا مذاکرات سراسری ترتیب می‌دهند که معمولاً نیز موفقیت‌آمیز هستند.


نوشتن دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید