
بنا به گزارش مقامات انگلیس در هفت روز اخیر هزاران مهاجر پس از عبور از کانال مانش ، با قایق های کوچک وارد بریتانیا شده اند این درحالی است که مقامات فرانسوی هم از نجات بیش از 200 مهاجر در سواحل کاله خبر داده اند.
گذرگاه های مهاجران در کانال مانش طی چند روز گذشته یک بار دیگر افزایش یافته است. بر اساس داده های دولت بریتانیا، 1264 مهاجر پس از عبور از کانال مانش با قایق های کوچک بین 26 نوامبر تا 2 دسامبر به سواحل انگلیس رسیدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات فرانسوی همچنین 190 مهاجر را در سواحل کاله پس از اینکه قایق هایشان در 2 دسامبر دچار مشکل شد، به خشکی بازگرداندند. بخش عملیات در کانال مانش و دریای شمال افزود که آنها 28 نفر دیگر را در پایان همان روز نجات داده اند.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت از آغاز سال جاری، 28 هزار 453 نفر مهاجر با قایق های کوچک از کانال مانش عبور کرده اند که این آمار تقریباً با 28 هزار و 526 نفر آمار کل سال 2021 برابری می کند. از سوی دیگر پس از سال 2022 که 45 هزار و 755 مهاجر از این گذرگاه عبور کردند، این رقم دومین رکورد در این سطح به شمار می رود.
به نوشته ایندیپندنت روز یکشنبه سوم دسامبر یک روز شلوغ ویژه در کانال بود. هر چهار کشتی گشت زنی نیروی مرزی بریتانیا به «وظایف اسکورت و جمع آوری همزمان» مشغول بودند.
روزنامه راستگرای دیلی میل نیز در گزارشی نوشت شاهدان عینی "حداقل هفت قایق" از مهاجران را دیده اند که شنبه دوم دسامبر توسط گشت های نیروی مرزی به دوور بازگردانده شدند."
این درحالی است که دولت محافظهکار حاکم بریتانیا بارها متعهد شده است که «سیستم خراب پناهندگی را اصلاح کند» و «قایقهای کوچک را متوقف کند»، اما به نظر میرسد بسیاری از سیاستهای تندروانه آنها از مرحله وعده عبور نکرده اند.
در همین حال حزب اپوزیسیون کارگر از دولت به دلیل "هرج و مرج پناهندگی" انتقاد کرد اما جیمز کلورلی، وزیر کشور کنونی، با این حال، گفت که در نتیجه قانون «مهاجرت غیرقانونی» دولت و سایر سیاستهای اتخاذ شده ، نیروهای پلیس اروپا و یوروپل تعداد گذرگاهها را به یک سوم کاهش داده و با موفقیت بسیاری از باندهای قاچاق افراد را در عملیات مشترک هدف قرار دادهاند.
سخنگوی وزارت کشور به ایندیپندنت هم گفت: "ما در بحبوحه بحران مهاجرت جهانی هستیم و این چالش در حال افزایش است. این موضوع بر کشورهایی در سراسر اروپا تاثیر می گذارد که تعداد آنها همچنان در حال افزایش است، اما تعداد ما در حال کاهش است. اولویت ما متوقف کردن قایق ها است. - و به دلیل کار فرماندهی عملیات قایق های کوچک، در کنار شرکای فرانسوی ما، گذرگاه های قایق های کوچک نسبت به همان نقطه در سال گذشته یک سوم کاهش یافته است.
این سخنگوی همچنین به "دو مرگ غم انگیز در کانال" در ماه نوامبر اشاره کرد و گفت که این یکی دیگر از دلایلی است که دولت "باید باندهایی را که این تجارت شیطانی را هدایت می کنند، مختل کند."
این اخبار در حالی منتشر می شود که دولت بریتانیا همچنان در حال برنامهریزی برای معرفی قانون جدید و رونمایی از توافقنامههای جدید با رواندا است تا به این کشور اجازه دهد تا برنامه عملیاتی خود را برای پرواز برخی از افرادی که از کانال مانش به رواندا عبور میکنند تا به آنجا پناه ببرند، تکمیل کند.
ماه گذشته دادگاه عالی این طرح را غیرقانونی اعلام کرد، اما دولت امیدوار است نشان دهد رواندا کشوری امن است و توافق جدید آن باید اجرا شود.
بر اساس گزارشها چندین رسانه بریتانیا، از جمله رادیو LBC، انتظار میرود دولت ۱۵ میلیون پوند اضافی برای امضای قرارداد جدید به رواندا بپردازد. بر اساس آخرین دور توافقات که توسط پریتی پاتل وزیر کشور سابق در آوریل 2021 امضا شد، طبق گزارشات، دولت قبلاً بین 120 تا 140 میلیون پوند (بین 140 تا 163 میلیون یورو) به دولت رواندا پرداخت کرده است.
شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید
- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد