امروز : یکشنبه - ۱۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۴

بی‌توجهی به بازگشت سرمایه و ساخت پویانمایی‌هایی که امکان اکران بین‌المللی ندارند، این صنعت را درگیر مشکلات مالی کرده و باعث مهاجرت انیماتورها می‌شود.

یکی از داوران بخش «مسابقه ایران» سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران معتقد است تعداد زیادی از نخبگان عرصه پویانمایی کشور در سالهای اخیر به خارج مهاجرت کرده اند.

این مطلب را امید خوش نظر اعلام کرد و افزود: در سال‌های گذشته، شاهد مهاجرت حجم بزرگی از نخبگان عرصه انیمیشن به خارج از ایران بودیم و بسیاری از انیماتورهای حرفه‌ای ما جذب شرکت‌های خارجی شدند. از آنجا که پروژه‌های بزرگ و سودده نیز در داخل نداشتیم، آنان به استخدام شرکت‌های خارجی درآمدند. نباید فراموش کرد که ما به نیروی کار متخصص در این عرصه به شدت احتیاج داریم. حضور 4 فیلم انیمیشن در جشنواره فیلم فجر امسال، فارغ از کیفیت آنها، یک دستاورد مهم داشت و آنهم دیده شدن نیروهای جدید در سینمای انیمیشن بود. اگر چنین اتفاقاتی در سال‌های آینده نیز تکرار شود، باعث می‌شود که این افراد آرام آرام در مسیر حرفه‌ای‌تر شدن قرار گرفته و انگیزه بیشتری پیدا کنند.

وی گفت: اکثر تولیدکنندگان انیمیشن در کشورهای مختلف جهان، هزینه‌های تولید خود را از بخش خصوصی تهیه می‌کنند و به دلیل لزوم بازگشت سرمایه در بخش خصوصی، «گیشه» برای آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این اتفاق در حالی است که بخش خصوصی در ایران سهم بسیار کمی در تولید انیمیشن دارد و متولی بیشتر آثار، بخش دولتی است.

او اضافه کرد: وقتی از انیمیشن بلند حرف می‌زنیم باید به یک موضوع مهم و اساسی توجه کنیم و آنهم «گیشه» است. این موضوع در انیمیشن‌های بلند جهانی نقش بسیار مهمی دارد، چرا که بازگشت سرمایه برای آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اکثر تولیدکنندگان انیمیشن در کشورهای مختلف جهان، هزینه‌های تولید خود را از بخش خصوصی تهیه می‌کنند و به دلیل لزوم بازگشت سرمایه در بخش خصوصی، «گیشه» برای آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این اتفاق در حالی است که بخش خصوصی در ایران سهم بسیار کمی در تولید انیمیشن دارد و متولی بیشتر آثار، بخش دولتی است.

نامبرده ادامه داد : وقتی از انیمیشن بلند حرف می‌زنیم باید به یک موضوع مهم و اساسی توجه کنیم و آنهم «گیشه» است. این موضوع در انیمیشن‌های بلند جهانی نقش بسیار مهمی دارد، چرا که بازگشت سرمایه برای آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گفته خوش نظر برای تهیه‌کننده دولتی، «محتوا» از «گیشه» اهمیت بیشتری دارد و همین موضوع باعث تغییر در محتوای انیمیشن می‌شود. محتوا به سمت بومی‌ شدن رفته و همین موضوع باعث می‌شود که گیشه آن محدود به داخل کشور شده و از گیشه‌های بین‌المللی جا بماند. این موضوع خلأ بسیار بزرگی در چرخه انیمیشن سازی است؛ چرا که هزینه بسیار بالا و زمان زیادی برای تولید انیمیشن صرف شده، اما به دلیل محدود شدن گیشه، بازگشت سرمایه به صورت کامل صورت نمی‌گیرد. به نظرم تلاش گروه‌های انیمیشن‌ساز و تهیه‌کنندگان این آثار باید به سمت تولیدات مشترک با دیگر کشورها برود تا مخاطبان بیشتری بتوانند آن پویانمایی را تماشا کنند. لازمه این موضوع، توجه به محتواهای مشترک بین انسانی است.


نوشتن دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید