
آیت الله محمدباقر بهسودی مرجع تقلید شیعیان افغانستان به مهاجرین افغان در ایران توصیه کرد که قوانین و مقررات ایران را رعایت کنند و از رفتارهایی که متناسب با فرهنگ و شئونات این کشور نیست اجتناب نمایند.
وی گفت : بعضی چیزها ممکن است برای افغانستان یک چیز عادی باشد، ولی در اینجا نه. باید درک کرد که اینجا افغانستان نیست، اینجا ایران است؛ وقتی ایران است، باید شرایط مردم ایران را در نظر بگیرید و از خود بپرسید که این حرکات و این کارهایی که ما انجام میدهیم، آیا متناسب با فرهنگ و شئونات این مردم است یا نه؟ میپسندند یا نه؟ اگر نمیپسندند، این کارها را انجام ندهید.
آیتالله محمدباقر بهسودی که از حیث جایگاه و رتبه ، جانشین مرحوم آیتالله العظمی محقق کابلی محسوب می شود، این مطلب را در حاشیه همایش نکوداشت بینالمللی این مرجع عالیقدر جهان تشییع در سالن همایشهای مدرسه دارالشفاء قم اظهار کرد.
وی در ابتدا به شرح خاطرات آیت الله العظمی کابلی در ایران و دیدار با حضرت امام ره و مقام معظم رهبری پرداخت وگفت : حمایت آیت الله العظمی محقق کابلی از حضرت از حضرت امام (رحمة الله علیه) هم قبل از انقلاب اسلامی بود و هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی. این حمایت مختص به حضرت امام هم نبود؛ ایشان از نظام اسلامی ایران و رهبری فعلی آن نیز همواره حمایت کرده و به ایشان خیلی ارادت داشتند. این بزرگوار چندین بار خدمت مقام معظم رهبری در تهران مشرف شدند. یک وقتی ایشان به رهبری گفته بودند که ما با چه زحمتی از مسئولین دفتر شما وقت میگیریم تا خدمت شما برسیم، رهبری نیز گفته بودند که شما نیاز به وقت گرفتن ندارید؛ هر زمان که خواسته باشید، میتوانید بیایید. ایشان خودش این حرف را از زبان مقام معظم رهبری نقل میکردند. در قم هم وقتی مقام معظم رهبری میآمدند، از جمله کسانی که خدمت ایشان مشرف میشدند و با ایشان دیدار میکردند، همین مرجع فقید بودند.
وی در خصوص ارتباط آیت الله العظمی کابلی با مبارزان دوران قبل از انقلاب هم گفت در آن زمان در شهر کابل، چهار تا حوزه علمیه بود: حوزه علمیه مدرسه محمدیه که زیر نظر مرحوم شهید آیتالله سید سرور واعظ بود، مدرسه جامعة الاسلام که زیر نظر مرجع فقید حضرت آیتاللهالعظمی محقق کابلی(ره) بود و مؤسس آن نیز خود ایشان بودند، مدرسه مهدویه که زیر مرحوم شهید آیتالله افشار بود و یک مدرسهای دیگر هم زیر نظر آقای تقدسی بود.
وی افزود: البته بعضی حوزههای علمیه کوچکتر دیگر هم در کابل بود، ولی مهمترین این حوزهها و مدارس علمیه همین چهار تا بودند. از میان این چهار تا آن حوزه علمیهای که محل تجمع مبارزین و شخصیتهای انقلابی که خیلیهایشان با حضرت امام و مقام معظم رهبری در ارتباط بودند، مدرسه «جامعة الاسلام» بود. در این مدرسه نوعا طلبههای جوان، طلبههای انقلابی و طلبههای مبارز بودند که در اطراف این مرجع فقید فعالیت داشتند و ایشان نیز از آنها حمایت میکردند.
وی افزود: چیزی که مسلم است این است که اگر ایشان از این مبارزین و جوانان حمایت نمیکردند، ممکن بود جامعه در شرایط آنروز این جوآنها را نمیپذیرفتند؛ زیرا بسیاری از آن مبارزان جوانهای روشنفکر بودند که جامعهای آنروز به آسانی آنها را نمیپذیرفتند؛ ولی این مرجع بزرگوار از آنها حمایت کردند و در آن مدرسه برای آنان جا دادند، اتاق دادند و آنها نیز در درسهای ایشان شرکت میکردند.
آیت الله بهسودی ادامه داد: اساتید و طلبههایی که در آنجا مشغول تحصیل بودند نیز از جمله مبارزین بودند که بعدا بسیاری از آنها در رأس امور سیاسی قرار گرفتند و احزابی که تشکیل شدند، اداره بخش سیاسی آنها به عهده همین طلاب و شاگردان این مرجع فقید بود. عرض کردیم که بسیاری از این مبارزین و طلاب جوان با حضرت امام مرتبط بودند. فرزند آیتالله منتظری، شهید محمد منتظری نیز وقتی که به کابل میآمد -البته ایشان با لباس افغانی به کابل میآمدند و طبق بعضی صحبتها، شاید مدرکش هم افغانستانی بوده است- با همین شخصیتها و طلابی مرتبط با مدرسه جامعة الاسلام در ارتباط بودند. اینها نشان میدهد که قطعا یک نوع ارتباطی بین مرجع فقید و حضرت امام و سایر مبارزینی که در ایران بودند، برقرار بوده است.
وی در خصوص فعالیت های شهید محمد منتظری هم گفت : ظاهرا یک نوع حرکتهایی را میخواستند ایجاد بکنند و به نوعی طلبههای جوان و مبارز را جهت داده و وادار میکردند که با حکومتهای فاسد، ظالم و مستبد آنروز افغانستان وارد مبارزه بشودند تا زمینه تشکیل حکومت اسلامی را در آنجا به وجود آورند. این رفتوآمدشان نیز حتما برای مقدمات همین کارها بوده است؛ چون هر نهضتی که به وجود میآید نیاز به یک سلسله مقدماتی دارد و تا آن مقدمات فراهم نشود، آن هدف هم تحقق پیدا نمیکند. حضرت امام هم که قیام کردند و این نهضت اسلامی را به وجود آوردند، یکباره تحقق پیدا نکرد، بلکه چندین سال در قم مبارزه کردند، سپس چندین سال در نجف اشرف آمدند و در آنجا بحث حکومت اسلامی را ارائه کردند که الآن به صورت کتابی چاپ شده است.
در همان نجف اشرف نیز شخصیتهای بسیار مبارزی از ایران و سایر کشورهای اسلامی با امام ارتباط پیدا کردند. این نهضت اسلامی تنها مرهون شخصیتهای ایرانی نبوده، بلکه در اینجا شخصیتهای افغانستانی هم سهم دارند، شاید شخصیتهای لبنانی و سایر مبارزان از جاهای دیگر نیز در پیروزی آن سهیم باشند. حتما اینها به عنوان همکار، به عنوان مؤید و به عنوان حامی حضرت امام و این نهضت اسلامی بوده و هستند. هم در آن زمان بودند و هم الآن کسانی هستند در تمام کشورهای اسلامی الحمد لله از اصل این نظام اسلامی حمایت و پشتیبانی میکنند.
آیت الله بهسودی در خصوص موضوعات اخیر درباره مهاجرین افغانی در ایران نیز گفت : در همین روزها این مسائل بسیار داغ است، هم در بین برادران ایرانی و هم در میان مهاجرین افغانستانی ما، هم در داخل جمهوری اسلامی ایران و هم در خارج از ایران روی این مسأله بحث و گفتگو میشود.
ما اولا تقدیر و تشکر میکنیم از همه مسئولین جمهوری اسلامی ایران مخصوصا از مقام معظم رهبری که یک عنایت خاصی نسبت به مهاجرین دارند و هم در ابتدا که در زمان حضرت امام(رضوان الله تعالی علیه) بودند که اولین مهاجرتها آغاز شد و هم در همین شرایط و تحولاتی که بعدا در زمان مقام معظم رهبری به وجود آمد و هر دو عنایت و نظر خاصی نسبت به اوضاع افغانستان و نسبت به مهاجرین افغانستانی داشتند، ما هم از هر دو شان تقدیر و تشکر میکنیم و برای حضرت امام رحمت و رضوان آرزومندیم و برای مقام معظم رهبری طول عمر و عزت آرزومندیم.
همچنین از بقیه مسئولین جمهوری اسلامی و مخصوصا از ملت ایران که در حقیقت صاحب این مملکت، ملت ایران است و اینها این همه مهاجرین را تحمل کردند از آن زمان تا این زمان. اصلا سابقه ندارد-ما که چنین چیزی را سراغ نداریم- که در یک زمانی در یک کشوری پنج میلیون، شش میلیون مهاجر وارد شده باشند و در حدود بیش از چهل سال پنجاه سال در آنجا زندگی بکنند و مردم آن کشور آنها را تحمل بکنند و در یک شرایط خاصی هم تحمل بکنند که خودشان در حال تحریم است، معذلک این جمعیت کثیر را تحمل بکنند.
وی اضافه کرد: الحمد لله از برکات جمهوری اسلامی ایران خیلی از علما و فضلای ما اینجا تحصیل کردند و به یک مراتبی رسیدند. خیلی از دانشآموزان و دانشجویان ما در حد دکترا اینجا مشغول تحصیل بودند و حتی تعدادی از اینها در اینجا مشغول کارشدند و تعداد زیادی از دکتران ما اینجا به صورت رسمی فعالیت میکنند. خیلی از خواهران ما در دبستان، دبیرستان یا در دانشگاه رفتند و تحصیلات عالیه کردند. نهضت سوادآموزی به وجود آمد که از طریق آن خیلی از برادران و خواهران بیسواد ما با سواد شدند، اینها همه از برکات جمهوری اسلامی ایران بود و اینها را ما نادید نمیگیریم.
علاوه براین، پناهدادن کشور ایران به مهاجرین ما باعث حمایت مردم ما در افغانستان هم گردید؛ زیرا مهاجرینی که در اینجا کار میکردند و اجرت کارشان را برای خانوادههایشان در داخل افغانستان میفرستادند، یک منشأ خیر و برکتی بود از سوی جمهوری اسلامی ایران برای مهاجرین و افغانستانیها. بابت همه اینها ما تقدیر و تشکر میکنیم، هم از مسئولین و هم از ملت ایران که در این شرایط حساس اینها را تحمل و یاری کردند.
نامبرده گفت : در عین حالی که ما تشکر میکنیم، باید یادآوری هم بکنیم که این مهاجرین همواره در کنار مردم جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا انتها بودهاند؛ از ابتدای دفاع مقدس که وقتی جنگ تحمیلی بر ایران شروع شد، اینها در کنار برادران ایرانی خود بودند. همچنین در مسأله سوریه که در قالب لشکر فاطمیون این مهاجرین همسو و کمککار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بودند؛ به اعتراف مسئولین بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی را در پیروزی سوریه همین گروه فاطمیون افغانستانی داشتند. البته در کنارشان برادران پاکستانی و عراقی هم بودند و رأس امور همهشان نیز خود مسئولین جمهوری اسلامی ایران بودند، ولی اینها به عنوان یک گروهی که در آنجا مقاومت کردند و سختیها را تحمل کردند و شهیدان زیادی هم دادند، در کنار جمهوری اسلامی ایران فعالیتها و دستاوردهای چشمگیری داشتند.
آیت الله بهسودی ادامه داد: شما اطلاع دارید که این مهاجرین چندین هزار نفر در سوریه شهید دادند و همچنین در دفاع مقدس نیز چندین هزار نفر شهید دادند که متأسفانه این مطلب تا مدتها برای مردم بیان نشده بود و مردم ایران از آن اطلاع نداشتند، ولی در این سالهای اخیر، مسئولین این مطلب را رسانهای کردند، برای مردم گفتند و الآن مردم ایران نیز متوجه شدند که بله، اینها هم در دفاع مقدس و هم در آزادی و دفاع از حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) در کنار ما بودهاند و الآن خیلی از مردم ایران متوجه شدند که اینها حامی ما هم هستند.
اضافه بر این، مهاجرین افغانستانی در داخل جمهوری اسلامی ایران نیز همواره سختترین کارها را با کمترین دستمزد و بدون امتیازها انجام دادهاند؛ کارهایی که بیشتر آنها را برادران ایرانی حاضر نبودند با این دستمزد کم و بدون امتیاز انجام بدهند. این بندگان خدا نه بیمه هستند و نه حمایتی از سوی نهادی و سازمانی میشوند؛ اگر یک حادثهای برای اینها پیش بیاید، کدام کسی نیست که آنها را حمایت کرده و جبران حادثه برایشان کند.
وی افزود: یکی از ویژگیهایی که مهاجرین دارند، مسأله امانتداری اینها است؛ اینها واقعا مردمانی هستند که با امانت و با صداقت کار میکنند و مردم ایران نیز به اینها اعتماد دارند و این هم به نفع جمهوری اسلامی ایران است؛ زیرا این همه مهاجر نیروی کاری فعالی هستند که در سازندگی جمهوری اسلامی ایران نقش مؤثر دارند. این مطلب را هم بایستی برادران ایرانی در نظر داشته باشند که مهاجرین اینطوری نیست که هیچگونه نفعی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند؛ نه، اینها منافع زیادی هم دارند.
نامبرده اظهار کرد: بعضی رفتارها و واکنشهایی که این روزها و گاهی در شرایط خاص دیگر صورت میگیرد، به نظر ما دستهای دشمن نسبت به آن کار میکند؛ چه کسانی که مخالف جمهوری اسلامی ایران است و چه کسانی که مخالف مهاجرین است، میخواهند که بین اینها یک نوع اختلاف و نفاق ایجاد بکنند و آنها را نسبت به همدیگر بدبین بکنند یا مثلا مردم ایران را نسبت به مهاجرین بدبین بکنند و مهاجرین را نسبت به ایران بدبین بکنند.
وی گفت : مسلّم است که اگر اینها در کنار هم باشند، یک نیروی عظیمی هستند که خیلی کارها را اینها میتوانند در کنار هم انجام بدهند؛ یعنی اتحاد و همسویی پنج شش میلیون مهاجر با جمهوری اسلامی ایران و همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران از این پنچ شش میلیون نیروی فعال و کارآمد، مسلم است که این بسیار یک نیرو و قدرت مؤثری را به وجود میآورد که اگر شرایط ایجاب بکند، در یک مواقعی میشود خوب از اینها استفاده کرد. ولی دشمن میخواهد که زمینههای این استفاده را و آینده را از اینها بگیرد و اینها را به جان همدیگر بیندازد و اینها را به همدیگر بدبین بکند تا نتوان دیگر از این نیروی عظیم استفاده کرد.
به اعتقاد ایت الله بهسودی دستهایی در این زمینه در کار است؛ وگرنه، خود مسئولین جمهوری اسلامی ایران و کسانی که در سطح بالای اداری است، خودشان اعتراف میکنند که مهاجرین افغانستانی هیچ مشکلی برای ما ندارند. الآن هم که الحمد لله اینها تنظیم شده است و یک نهادی نیز به نام «سازمان ملی مهاجرت» از طریق ریاست جمهوری اسلامی برای سروسامان دادن به مهاجرین آماده شده تا همه اینها را تحت پوشش اداری واحد قرار دهند، دیگر کدام مشکلاتی نیز جمهوری اسلامی را از ناحیه اینها تهدید نمیکند.
وی افزود: الان ما آمار رسمی از تعداد مهاجرین افغانستانی در ایران نداریم و آمار رسمی بیشتر به مسئولین جمهوری اسلامی ایران ارتباط مییابد. ما هم چند شب جلوتر صحبتهای وزیر کشور را دیدیم و شنیدیم که ایشان گفت تعداد مهاجرین افغانستانی در ایران از شش میلیون بیشتر نیست. آمار دقیق برای وزارت کشور بیشتر معلوم است. البته به گفته مقامات رسمی دولت ایران، این آمار اعم از مهاجرین رسمی و غیر رسمی است که در مجموع، ممکن است حدود شش میلیون جمعیت مهاجرین افغانستانی در ایران باشند.
او ادامه داد: البته مهاجرین افغانستانی روی یک سلسله توقعاتی که مردم ما از جمهوری اسلامی ایران دارند، اگر بعضی از این خواستهها و توقعات آنها برآورده نشود، ممکن است یک سلسله نارضایتیهایی بین آنها به وجود آمده باشد؛ ولی در مجموع، مردم ما همواره از ملت ایران راضی و سپاسگزارشان بودهاند. این یک امر طبیعی است که «الناس عبید الاحسان»؛ وقتی یک کشوری احسان میکند، این همه مهاجر را میپذیرد، طبعا اگر کسی وجدان انسانی داشته باشد، از آن ملت راضی است. یکی از چیزهایی که عقل حکم میکند این است که در این جهان یک خالقی وجود دارد که نعمتهایی فراوانی را برای بشر داده است و از باب شکر منعم، باید او را شناخت و سپاسگزار او بود. حالا هم جمهوری اسلامی ایران که برای مهاجرین این همه خدمت کرده است، این طبیعی است که باید از آن و از ملت ایران راضی باشند.
به گفته آیت الله بهسودی ، از طرف دیگر، هم مردم مهاجر و هم جمهوری اسلامی ایران باید درک کنند که ایران یک کشور اسلامی است که در رأس آن یک مرجع و یک فقیه قرار دارد، مسئولین آن نیز الحمدلله جزو علما هستند و همچنین همسایه، هم دین و هم مذهب هستند، هیچ کسی برای آنها مخصوصا برای شیعیان افغانستان نزدیکتر از ایران نیست و مسئولین جمهوری اسلامی نیز بایستی درک کنند که برای ایران نیز هیچ کسی نزدیکتر از شیعیان افغانستان نیست و اینها واقعا و کاملا به جمهوری اسلامی ایران ارادت دارند.
وی گفت : یک چیزی که باید به برادران مهاجر عرض بکنم این است که باید وضعیت ایران را در نظر بگیرند؛ یعنی کاملا باید مقررات، شئونات و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران را رعایت بکنند. متأسفانه بعضی از افراد در میان مهاجرین هستند که متوجه این مسأله نیستند و این مسائل را رعایت نمیکنند؛ نمیدانم که عمدا این کارها را انجام میدهند یا اینها خیلی از مسائل بیخبرند که نباید چنین کارهایی را بکنند.
او اضافه کرد: بعضی از نمونههای این رفتارها و حرکات خلاف شئونات را شما در برخی از جاها توسط بعضی از مهاجرین میبینید که چنین حرکاتی در جمهوری اسلامی و در انظار مردم هرگز به صلاح نیست. این انتظار را از همه مهاجرین داریم که این جهتها را رعایت بکنند؛ هم قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران را رعایت بکنند و هم فرهنگ جمهوری اسلامی ایران را رعایت بکنند. بعضی چیزها ممکن است برای افغانستان یک چیز عادی باشد، ولی در اینجا نه. باید درک کرد که اینجا افغانستان نیست، اینجا ایران است؛ وقتی ایران است، باید شرایط مردم ایران را در نظر بگیرید و از خود بپرسید که این حرکات و این کارهایی که ما انجام میدهیم، آیا متناسب با فرهنگ و شئونات این مردم است یا نه؟ میپسندند یا نه؟ اگر نمیپسندند، این کارها را انجام ندهید.
نامبرده ادامه داد: حالا بعضی از کارهایی که توسط برخی از مهاجرین انجام میگیرد مثل بعضی حرکتهایی که گاهی در داخل مترو تهران انجام میگیرد درست نیست؛ باید درک کرد که چنین کارهایی از طرف خود ایرانیها هم صورت نمیگیرد، ولی برخی از مهاجرین افغانستانی ما آنجا بعضی کارهای ناشایست را انجام میدهند که همه مردم از آنها متنفر میشوند و با خود خواهند گفت که اینها به عنوان مهمان بودند، اما الآن چه حرکتهایی را انجام میدهند. یا در بعضی از جاهایی دیگر که تجمعاتی بیجا میکنند.
این عالم دینی در پایان گفت : بر این اساس، ما از برادران و خواهران افغانستانی خود خواهش میکنیم که در هر کجایی که هستند، شئونات جمهوری اسلامی ایران را احترام قائل باشند، به فرهنگ جمهوری اسلامی ایران احترام قائل بشوند و قوانین جمهوری اسلامی را محترم بشمارند. همچنین در برخوردشان با برادران ایرانی به گونه صحیح و به گونه درست رفتار بکنند. این انتظار را ما از برادران و خواهران مهاجر مان داریم.
شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید
- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد