
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی می گوید در جستجوی راهکارهایی با هدف معکوس یا حداقل کند کردن روند مهاجرت نخبگان از کشور هستند.
این مطلب را احسان شریفی پور اعلام کرد و افزود: ما حداقل چهار طرح را به صورت جدی در زمینه علل مهاجرت نخبگان حوزه علوم پزشکی پیگیری میکنیم؛ علاوه بر شناسایی علل، به دنبال راهکارهایی برای معکوس یا کند کردن روند مهاجرت نخبگان هستیم.
شریفیپور در مورد تحقیقات صورت گرفته در خصوص شناسایی علل مهاجرت نخبگان حوزه علوم پزشکی از کشور گفت : یکی از اهداف ما که همایش شیخ الرئیس نیز به دنبال آن بود، بحث امیدآفرینی، به کار گیری نخبگان و حمایت جدی از آنهاست.
وی ادامه داد: لازم است از کسانی که در زمینه علوم پزشکی صاحب ایده هستند؛ چه در سطح استارتاپها و شرکت ها، چه در سطح اساتید و دانشجویان حمایت شود. ما سعی میکنیم در حد توان خودمان آنها را هم شناسایی کنیم هم بستری فراهم کنیم تا به کار در کشور دلگرم شوند. ضمن اینکه با حمایت از این افراد کمک کنیم تا کارشان را انجام دهند و به دستاورد علمی خود برسند.
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی ضمن اشاره به فرایند دائمی آسیبشناسی مسائل مبتلابه در این مرکز خاطر نشان کرد: ما همیشه عواملی که موجب رفتن نخبگان شده است را بررسی کردهایم ضمن اینکه علاوه بر شناسایی علل، به دنبال راهکارهایی برای معکوس یا کند کردن روند مهاجرت نخبگان هستیم و این موضوع برای ما جدی است.
وی ادامه داد: ما سعی میکنیم عملکردهای دانشگاهها و دانشکدهها را بررسی کنیم. در طرح رتبهبندی واحدهای دانشگاهی علوم پزشکی نیز سعی شده با تعریف شاخصهای واقعی، وضعیت دانشگاه و دانشکدهها سنجیده شود تا نتیجه حاصل دقیق و کاربردی باشد.
نامبرده اضافه کرد: علیرغم مطالعات تحقیقاتی صورت گرفته، همزمان سعی میکنیم آنچه به عنوان نکات مورد نیاز برای تغییرات و تحولات به دست آورده ایم را در اختیار مقامات عالیتر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مانند معاونین و شخص وزیر قرار میدهیم چراکه آنها تصمیم میگیرند برای چنین تحولی، باید چه اقداماتی کرد. بنابراین در فرایندهای اجرایی تبدیل دانشکدههای علوم پزشکی به دانشگاه ما تصمیم نمیگیریم.
وی گفت : در این اقدامات شاخصهای استاندارد، به روز و متناسب با پیشرفتهای بومی و فعالیتهای جدید در سایر کشورها و مفید برای کشور خودمان جمعبندی شده تا از این طریق به چهارچوبی که منجر به تحول شود، دست پیدا کنیم.