
گزارش موسسه "استعداد جهانی ۲۰۲۴" آلمان را در جایگاه پنجمین مقصد با هدف اشتغال در جهان و همچنان به عنوان پشرو بلامنازع در این زمینه در اروپا معرفی می کند اما با وجود نزول به رتبه پنجم در سطح جهانی، این کشور همچنان به عنوان برترین مقصد کاری غیرانگلیسی زبان اروپا در گزارش "استعداد جهانی ۲۰۲۴" شناخته شده است.این مطالعه ، استرالیا را به عنوان پیشرو در جذب نیروی کار بین المللی در سال جاری معرفی می کند که از قدرت های سنتی مانند ایالات متحده و کانادا پیشی گرفته است.
این گزارش همچنین نشان می دهد که آلمان برای اتباع کشورهای زیر به عنوان یک مقصد کاری بسیار جذاب تلقی می شود:
بوسنی و هرزگوین (۳۲ درصد)
ترکیه (۳۰ درصد)
پاکستان (۲۶ درصد)
مجارستان (۲۶ درصد)
به دنبال آن، افرادی از پاکستان، مجارستان و غنا به ترتیب در جایگاه سوم تا پنجم از نظر تمایل به نقل مکان به آلمان قرار دارند.
شهرهای جهانی پیشی گرفته اند، اما آلمان همچنان جاذب است
در حالی که شهرهای آلمان همچنان آهنربای جذب نیروی کار متخصص هستند، اما در رتبه بندی جهانی، شهرهایی مانند لندن، آمستردام و دبی از آنها پیشی گرفته اند. لندن در جایگاه اول، آمستردام در جایگاه دوم و دبی در جایگاه سوم قرار دارند.
محرک های کلیدی برای کار در آلمان
داده های این گزارش نشان می دهد که ۷۴ درصد از پاسخ دهندگان بین المللی، فرصت های شغلی با کیفیت بالا را دلیل اصلی انتخاب آلمان برای کار عنوان کرده اند. علاوه بر این، ۶۱ درصد کیفیت بالای زندگی را عامل مهمی در جذابیت این کشور می دانند.
بر اساس این گزارش، سایر عوامل مؤثر در انتخاب آلمان به عنوان مقصد کاری عبارتند از:
امنیت (۴۹ درصد)
ثبات مالی (۴۸ درصد)
پتانسیل نوآوری (۳۶ درصد)
کیفیت سیستم مراقبت های بهداشتی (۳۴ درصد)
مهاجرت کاری آلمانی ها: دلایل عمدتا اقتصادی
بنا به گزارش "استعداد جهانی ۲۰۲۴" در این حال نشان می دهد دلایل اصلی مهاجرت کاری شهروندان آلمانی عمدتا جنبه های عملی دارد.
این گزارش بیان می دارد که ۶۸ درصد از آلمانیان تمایل به مهاجرت برای کار را به عوامل مالی و اقتصادی مرتبط می دانند. در مقایسه، ۶۶ درصد به دنبال ارتقای کیفیت زندگی در خارج از کشور هستند.
علاوه بر این، ۶۴ درصد تحت تأثیر پیشنهادهای شغلی خاص قرار می گیرند. شایان ذکر است دلایلی مانند تمایل به جامعه ای فراگیرتر (۱۳ درصد)، ملاحظات مربوط به سیاست های زیست محیطی (۱۲ درصد) و پیوستن به خانواده و دوستان (۱۲ درصد) نقش کمتری در تصمیم گیری برای مهاجرت کاری آلمانی ها دارند.